Je to přibližně čtrnáct dní, co pořad Reportéři ČT odvysílal reportáž, z níž vyznělo, že Vojenský výzkumný ústav využil pro nákup neprůstřelných skel na obrněné vozy prostředníka, který uměle prodražil cenu zakázky. Atmosféra nedůvěryhodnosti měla být dokreslena tím, že náměstek Ministerstva obrany pro vyzbrojování Lubor Koudelka odmítá situaci komentovat a firma sídlí v „pochybných“ prostorách. Vojenský výzkumný ústav vydal dnes tiskovou zprávu, z níž vychází, že vše je jinak a reportér měl úmyslně zkreslit, resp. odmítl uvést odpovědi, které by „kauzu“ postavily do zcela jiného světla.
Ministerstvo obrany vypsalo před časem výběrové řízení za 180 milionů na pancéřová skla pro vozy LMV IVECO. Realizací zakázky pověřilo Vojenský výzkumný ústav, který má k tomu největší know how. Reportáž, kterou můžete shlédnout zde je vystavěna na tom, že VVÚ se na dodavatele německou firmu GUS obrátila přes zprostředkovatele – firmu J.P.D. Group, což cenu zakázky mělo prodražit. Jenže to podle VVÚ není pravda. „VVÚ se s požadavkem na opravy v minulosti obrátil přímo na výše uvedeného výrobce, byl společností GUS odkázán na jejich obchodního zástupce pro Českou republiku. Systém obchodních zástupců v mezinárodním obchodu, zejména v oblasti obrany, je zcela běžný a hojně využívaný. Hlavnímu dodavateli odpadají starosti s řízením konkrétních zahraničních obchodů, administrativou a logistikou,“ uvedlo VVÚ v tiskové zprávě. Jinými slovy firma GUS odmítla kvůli svým interním obchodním závazkům v ČR jednat s VVÚ napřímo, na což má pochopitelně právo.
Je potřeba uvést, že německá firma GUS glass+safety GmbH (GUS) je jedním z nejvýznamnějších výrobců transparentních pancířů a vojenské optiky na trhu. Firma GUS byla podle VVÚ výrobcem pancéřových oken pro vozidla LMV IVECO. Přibližně v 90% těchto vozů v České armádě má pancéřová okna od tohoto výrobce. Firma GUS je rovněž dodavatel pro německý Bundeswehr.
Sídlo v pneuservisu? Vždyť prodává i automobilové díly
Reportáž měla zpochybnit sídlo firmy, kdy se kamera v opakovaných záběrech zaměřila na prostory pneuservisu. To je však podle VVÚ zcela normální. „ Firma J.P.D. Group se zabývá hlavně obchodem s náhradními díly pro automobilovou techniku,( to je předmět jejího podnikání v živnostenském rejstříku. pozn. Redakce) jak civilní, tak v oblasti obrany a bezpečnosti. Lze např. uvést dodávky dílů pro vozidla TATRA, IVECO, SOR apod. v řádů několika set miliónů Kč ročně. Těm, kteří o věrohodnosti firmy po zhlédnutí reportáže mají pochybnosti, lze jen vzkázat, že podobná zákoutí, které si pro natáčení účelově vybral redaktor do svého pořadu, lze nalézt i v mnoha renomovaných výrobních nebo obchodních firmách,“ uvádí VVÚ.
Plukovník umlčen
V reportáži se spolu s ředitelem VVÚ objevil na záběrech voják v hodnosti plukovníka, u něhož byl navozen dojem, že tam je k ničemu, protože celou dobu jen mlčel. V reálné situaci to ovšem podle VVÚ tak vůbec nebylo. „Tento zástupce logistiky AČR vyjádřil panu redaktorovi svoji maximální spokojenost s opravami pancéřových oken v období realizace minulé rámcové dohody v letech 2019-2021 a to z pohledu jakosti, termínů, životnosti, podpory a také ceny (!). Je nutné zdůraznit, že AČR těmito opravami šetří značné prostředky oproti nákupu nových oken od výrobce,“ stojí v tiskové zprávě. Tyto informace se podle VVÚ zřejmě vůbec nehodily do konceptu reportáže, a tak v reportáži ani nezazněly. „Je pravdou, že pan redaktor to panu plukovníkovi řekl hned na místě, jak se dozvěděl, o koho jde, že jeho vyjádření v reportáži nevyužije,“ uvádí vyjádření.
Qui bono?
Na závěr reportáže redaktor zmínil, že v ČR existuje renomovaný výrobce pancéřových skel, kterou má být firma SVOS. Ta ale podle VVÚ nemá certifikaci vyrábět ani opravovat pancéřová okna LMV IVECO, kterou ústav vyžaduje, protože v žádném případě nemůže připustit použití neprověřeného řešení s riziky ohrožení zdraví a životů osádek a také omezení operačních schopností AČR.