Velké obavy nad cenami energií a jejich dopad na hospodaření. Tak by se dalo stručně charakterizovat komuniké z jednání šéfů českého a slovenského železničního carga, které se uskutečnilo minulý týden na největším evropského železničním cargo veletrhu InnoTrans Berlíně.
Extrémní cena elektrické energie, která se i po intervencích drží na ceně okolo 450 eur za megawatt, a růst nákladů spojených s provozem železniční dopravy se zákonitě bude promítat do hospodaření železničních dopravců napříč celým kontinentem. Kupříkladu je ČD Cargo přepraví ročně více než 62 milionů tun zboží po kolejích.
Šéf ČD Cargo Tomáš Tóth se potkal na veletrhu InnoTrans 2022 se svým slovenským protějškem Romanem Gonem ze ZSSK CARGO. Na pořadu jednání se kromě nových příležitostí pro rozvoj nákladní železniční dopravy řešily současné výzvy pro sektor. Největším rizikem, kterému je teď železnice vystavena, je rozhodně raketový růst cen všech nákladů pro provoz. Jedná se zejména o růst ceny elektrické energie, ceny nafty a cen veškerého materiálu pro údržbu vozového parku
„Je velmi důležité, že byla v České republice zastropována cena elektrické energie pro železnici. Zásadním způsoben to uklidnilo náš interní trh. Výsledná cena elektřiny bude v příštím roce takřka dvojnásobná, ale forecast byl mnohem dramatičtější. Čelíme samozřejmě i dalšímu zásadnímu růstu cen takřka všech nákladových vstupů. Růst cen hutních výrobků, dřeva a jiných vstupů pro naše opravárenství, trakční nafty, nákladů na obsluhu dluhu u financujících bank. Kvůli všeobecné inflaci budeme muset také vyjednávat o růstu mezd zaměstnanců. S tím se ale nyní potýkají všichni nákladní dopravci v Evropě,“ uvedl pro média po jednání šéf ČD Cargo Tomáš Tóth.
Ještě složitější situace panuje na Slovensku. Zde k jednoznačnému rozhodnutí vlády o zastropování cen dosud nedošlo. Jak v minulosti uvedl šéf ZSSK CARGO, podražení jedné MWh o 100 eur se promítne do celkových nákladů ve výši 17 milionů eur.
Kolísavá cena elektřiny připomíná tak trochu hyperinfalci v Německu před druhou světovou válkou, kde se v podstatě měnily ceny zboží každý den. „Cena elektřiny je extrémně volatilní. Mění se ze dne na den. Je pak extrémně obtížné nastavit cenu přepravy tak, aby pokryla náklady a byla zároveň únosná pro naše klienty. Cena nafty a oprav jde skokově nahoru. Čeká nás také vyjednávání s odboráři ohledně mezd,“ uvedl na veletrhu šéf ZSSK CARGO Roman Gono.
Společnost podle výroční zprávy přepravila v roce 2021 přes 31 milionů tun zboží.