Vláda vzala ve středu na vědomí informaci, že státní podnik LOM Praha koupí pro své Centrum leteckého výcviku v Pardubicích čtyři cvičné proudové letouny L-39NG od společnosti Aero Vodochody. Cena včetně pozáruční podpory činí 2,1 miliardy korun. Má-li CLV dále fungovat a být schopné cvičit piloty pro české letectvo, nové letouny bezpochyby potřebuje, protože stávající jsou na hranici své životnosti. Nákup právě L-39NG ale předchozí vláda v roce 2019 odmítla.
Následoval dlouhý proces certifikace a přestřelky o ceně. A především: Aero Vodochody změnilo několikrát majitele. Významnou roli v těchto změnách hráli vždy maďarští finančníci blízcí premiéru Orbánovi, a nejen skrz něj také s vazbami na Rusko. Nákupu L-39NG bez výběrového řízení se podivil vojenský analytik Milan Mikulecký, který jej vládě na svém twitterovém účtu ostře vyčetl.
„Předpokládaná hodnota zakázky bude činit 2,1 miliardy korun, z čehož 1,3 miliardy bude tvořit pořízení vlastních letounů. Zbytek ceny se pak bude skládat ze souvisejících produktů a služeb a zejména z pozáruční podpory, jejíž cena je garantována až do roku 2028,“ cituje ČTK mluvčího ministerstva obrany Jiřího Táborského s tím, že cena je ověřena znalcem. Ministryně obrany Jana Černochová má podle svých slov nákup za dobré rozhodnutí: „Státní podnik tímto způsobem vyjadřuje podporu českému průmyslu, který je pro naši ekonomiku velmi důležitý. Potřebujeme finanční prostředky, které jako resort vynakládáme, abychom investovali i tam, kde se nám to vrací, což je právě v českém průmyslu,“ řekla Českému rozhlasu.
Určitým problémem je zde ovšem výraz „český průmysl“, protože Aero Vodochody dnes patří z 80 % maďarské společnosti SI 13 Aero Zrt, jehož většinovým vlastníkem je Zsolt Hernádi. Ten koupil tento podíl od Kristófa Szalaye-Bobrovniczkého, a ten na něj dostal úvěr od maďarské rozvojové banky – načež stanul v čele maďarského ministerstva obrany, které rovněž o nákupu L-39NG uvažuje, resp. rozhoduje. Menšinový podíl v Aero Vodochody pak drží skupina Omnipol, která jej získala od předchozího majitele, skupiny Penta.
Obchodní vazby na Rusko a politické a osobní vazby na Viktora Orbána a k Rusku velmi vstřícný postoj maďarského premiéra zřejmě stojí za velmi ostrým vyjádřením renomovaného vojenského analytika a bývalého poradce ministra obrany Milana Mikuleckého, který na svém twitterovém účtu napsal: „Vláda nakupuje cvičná letadla bez výběrového řízení a ještě se tím pochlubí. Viktor Orbán děkuje a posílá klíčenku s obrázkem V.V. Putina“ – a sdílel obrázek letounu, na kterém vládní ODS říká, že pro naše piloty nakupuje letouny L-39NG od Aera Vodochody.
Zvláštní pozadí dlouhodobé snahy prodat tento typ letounu Centru leteckého výcviku, resp. státnímu podniku LOM, vedl k pozoruhodné přestřelce již na jaře roku 2021, kdy při sněmovních interpelacích se tehdejší poslanec za KSČM tázal tehdejšího ministra obrany na placení záloh společnosti Aero Vodochody, na což okamžitě reagoval tehdejší místopředseda výboru pro obranu a dnešní ministr zahraničních věcí za Piráty Jan Lipavský: „Je to opravdu přehlídka naprostého cynismu, to co tady předvedl místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip. Aby člověk, jehož politická partaj si vydupala a zasadila o to, že armádě sebere minus 10 miliard z rozpočtu, aby zde plakal, nad tím, jak to že se nepořizuje nová technika. To je nepokryté lobování. Přijde Vám důstojné dělat reklamního maskota společnosti Omnipol? Dokonce jsem viděl na internetu, že jste se nechal vyfotit v roušce L-39NG před sídlem KSČM. Nechutný cynismus.“
V době velmi prudce zhoršeného bezpečnostního prostředí nakupuje ministerstvem zřizovaný podnik sofistikovanou vojenskou techniku od v podstatě maďarské společnosti, která během necelých dvou let třikrát vyměnila maďarského většinového vlastníka. Současný maďarský ministr obrany Szalay-Bobrovniczky a donedávna většinový vlastník Aero Vodochody podnikal mj. s ruskou státní společností Tansmashholding, přičemž chování maďarské vlády v kontextu války na Ukrajině lze nazvat různě, ale vůči Kievu zřetelně rezervovaně. Naopak, Viktor Orbán se snaží vyjednávat s válečným zločincem Putinem zvláštní a pro Maďarsko výhodnější podmínky pro odběr plynu, než jaké mají jeho spojenci v NATO a EU.
Za této konstelace pak vláda staví budoucnost výcviku českých vojenských pilotů na produktu maďarské společnosti a bude posílat peníze českých daňových poplatníků do Maďarska, a to bez výběrového řízení. Milan Mikulecký na věc upozornil důrazně, nicméně následně svůj tweet smazal. Můžeme jen spekulovat, komu se jeho vyjádření nelíbilo, resp. proč vláda, která jinak stojí pevně za Ukrajinou a podporuje ji v jejím boji s Ruskem vojensky i politicky, současně uzavírá významné obchody s posledním Rusku vstřícným členským státem EU. Do jaké míry jde o bezpečnostní riziko, to musí posoudit tajné služby.
Zdroj: redakce
Zdroj foto: Wikipedia