Kromě zakázky na 159 lehkých útočných vozidel (LÚV), kde je vyhlášeno výběrové řízení, do kterého se po odkladu do konce února mají hlásit zájemci, připravuje ministerstvo obrany v tichosti nákup 24 kusů podobného druhu vojenské techniky. Na konci ledna podle informací z době informovaných zdrojů kolegium ministryně obrany odsouhlasilo zakázku nazvanou Bojové vozidlo – aut. os. ter. pancéřovaný, a to v neveřejném režimu. Má jít o 24 kusů vozidel pro 601. skupinu speciálních sil. A zakázka míří přímým oslovením za společností LPP s.r.o. zbrojaře Jiřího Sauera, který do ledna 2022 podnikal společně s prvním náměstkem ministryně obrany Františkem Šulcem. O tom, že stejný typ vozidla od stejného výrobce, tedy britské HMT 400 od spol. Supacat, jejímž zástupcem v ČR spol. LPP je, je favoritem také „velké zakázky“ na LÚV, zejména po jmenování nového ředitele Vojenského technického ústavu, jsme již psali. Vozidla pro 601. skupinu vzbuzují řadu otázek a reminiscencí.
O potvrzení informace o tom, že kolegium zakázku řešilo a souhlasilo s pořízením 24 vozidel HMT 400 od firmy LPP pro 601. skupinu speciálních sil, jsme požádali ministerstvo: „Jelikož se jedná o zakázku v neveřejném režimu, nemůžeme k tomuto tématu poskytovat žádné bližší informace,“ zněla strohá odpověď, která je v poslední době čím dál častější formou komunikace ministerstva, ačkoli významně roste obranný rozpočet a ministerstvo spravuje stále více veřejných prostředků. Jestliže 159 lehkých útočných vozidel má, i s příslušenstvím, vyjít na 5,6 miliard korun, 24 kusů vychází na 840 milionů. Přesná cena se v této zakázce ale přirozeně odvine od specifických požadavků 601. skss a příslušenstvím, které si objedná. Ale podívejme se napřed do historie – bude-li schválen definitivně nákup 24 kusů vozidel od LPP, stane se tak po více než 10 letech od chvíle, kdy byla značka vozidel Supacat v souvislosti s českými speciálními silami zmíněna poprvé.
V roce 2011 hledaly speciální síly, resp. Vojenské zpravodajství, pod něž tehdy spadaly, tři vozidla pro nasazení v Afghánistánu. Vozidla měla vyjít na 99 milionů korun, tedy 33 milionů korun jedno. Volba padla na typ Supacat HMT 400 Jackal. Ministerstvo ale nevyhovělo, zřejmě v důsledku mediálního tlaku, kdy bylo zdůrazňováno, že jde o nákladný projekt a že mise v Afghánistánu není dostatečným důvodem. Vozidla Supacat tedy nakoupena nebyla, ale zájem 601. skss o těžší vozidla s odolností proti minám a improvizovaným výbušným zařízením nezmizel. To vedlo posléze k výběrovému řízení, kterého se účastnily především dva typy: Nimr v podání VOP CZ, a Perun od společnosti SVOS. Stále šlo o velmi nízký počet kusů: celkem pouhá čtyři vozidla. VOP CZ byl s nabídkou za 133,5 milionu vyloučen pro nesplnění zadání, a uspěl SVOS s nabídkou 94,6 milionu – ovšem jeho vozidlo bylo jen na papíře.
Po vleklém procesu, kdy Perun neprošel vojskovými zkouškami z důvodu překročené hmotnosti, ani tento projekt nedopadl, a 601. skss nová odolná vozidla nezískala. Používá vozidla Land Rover Defender 110 SOV II a Land Rover Defender 130 Kajman, a od roku 2021 také vozidla Enok 4.8/AB na podvozku Mercedes G. A teprve nyní se zdá, že na její požadavky ministerstvo v kontextu zvýšených možností obranného rozpočtu slyší. S projektem pořízení 24 kusů vozidel HMT 400 od LPP se ale pojí řada otázek.
Předně: co se změnilo, že 601. skss náhle požaduje 24 kusů, když se před 12 lety byla ochotná spokojit se třemi, a posléze se čtyřmi vozidly? Odpovědí může být příbuznost projektu s velkým nákupem 159 LÚV pro 43. výsadkový pluk – v jeho případě má jít o náhradu dosluhujících vozidel Land Rover Defender, a ta je patrně třeba na konci životnosti nahradit také u 601. skss. Ovšem proč má jít o tento těžký typ vozidla, který Vojenské zpravodajství v roce 2011 požadovalo specificky pro podmínky v Afghánistánu? Mise v Afghánistánu je minulostí. Skončilo také nasazení speciálních sil v Mali, a i s ohledem na bezpečnostní situaci v Evropě v důsledku ruského útoku na Ukrajinu není pravděpodobné, že by se měla AČR v bližší budoucnosti věnovat něčemu jinému než budování schopností bránit vlastní a spojenecké území v Evropě.
Jestli že je ale obtížné rozumět zadání v otevřeném výběrovém řízení na 159 vozidel pro výsadkáře, které si lze stáhnout z internetu, a k němuž se dosud sešlo přes 200 doplňujících dotazů, pak v případě 601. skupiny speciálních sil se zdůvodnění dobrat nelze žádnou cestou, viz ostatně reakce ministerstva: zakázka je v neveřejném režimu. Je logické, že speciální síly detaily své výzbroje a své projekty v této oblasti nevytrubují do světa. Na druhou stranu projekt Perun byl veřejně diskutovaný z hlediska všech svých problematických parametrů, bylo známo, jak se k němu spol. SVOS dostala a kolik to bude daňové poplatníky stát.
V případě 24 kusů vozidel pro 601. skupinu speciálních sil není veřejně známá ani cena, ani to, že má jít o vozidla od společnosti LPP Jiřího Sauera, ani typ a ani důvody, které ministerstvo vedly k tomuto rozhodnutí. Proč jsou ministerští úředníci tak skoupí na slovo? Proč neodpověděli: „Ano, kolegium souhlasilo se záměrem oslovit LPP, zakázka bude stát xy milionů korun vč. DPH, vozidla budou dodány do tehdy a do tehdy“? O tom, v čem až dosud speciální síly jezdí, víme. Jejich bezpečnost nebo efektivitu nasazení to patrně neohrozilo. Nespočívá tedy citlivost celé informace primárně ve vazbě prvního náměstka Šulce na majitele LPP s.r.o. Jiřího Sauera? A nemůže se stát, že ministerstvo přímým, a neveřejným, oslovením napřed nakoupí 24 kusů HMT 400 Jackal pro speciály, a následně se z toho stane argument, který přispěje k výběru stejného typu vozidla v zakázce na 159 kusů pro výsadkáře? Šlo by o společnou logistiku údržby a provozu.
V zakázce na pásová BVP se ministerstvo ohání spoluprací se Slovenskem a argumentuje, že pořízením stejného typu, tedy v tomto případě CV90, má Česká i Slovenská republika naději na lepší cenu. V případě lehkých útočných vozidel to neplatí? Ministerstvo rozhodlo o nákupu 24 kusů vozidel HMT 400, aniž by znalo nabídky a výsledek soutěže na 159 kusů? Co když opravu uspěje LPP i ve velké zakázce? Bude uplatněna množstevní sleva? A pokud neuspěje a bude vybrán jiný typ, zeptal se někdo 601. skupiny speciálních sil, zda by jim vyhovovalo i jiné řešení? Přece to není tak, že české speciální síly stojí a padají s britským typem HMT400 Jackal. Jak zvláštní průběh má zakázka na vozidla pro výsadkáře, kde je do čela VTÚ jmenován autor studie proveditelnosti, která favorizuje HMT 400, ač měl VTÚ do soutěže přijít sám s vlastním řešením (odvozeným od vozidla Arquus), tak nesystémově působí souběžná zakázka na 24 vozidel pro 601. skss.
Zdroj: Ministerstvo obrany, Armádní noviny