Evropská unie se rozhodla kráčet vpřed do zelené budoucnosti a dala stopku spalovacím motorům. Budoucnost dopravy má být elektromobilita. Evropský automobilový trh se již začal postupně orientovat novým směrem. Tato změna rozdělila společnost na nadšené bojovníky za přírodu a zklamané milovníky klasických aut. Nicméně, co to bude znamenat pro vás jako spotřebitele? Jelikož kladů i nevýhod je nemalé množství, rozhodli jsme se zpracovat dva samostatné články, díky jejichž porovnání získáte komplexní obrázek o situaci. V dnešním článku tedy navážeme na toto téma a podíváme se na nevýhody, které s sebou elektromobilita přináší.
Mezi hlavní nevýhody elektromobilů, na které naráží každý, kdo si chce jeden pořídit, je jejich vysoká cena. Zatímco automobil Škoda Kodiaq byl v roce 2020 k dostání za 1 106 800 Kč, stejný model v elektrovariantě Škoda Enyaq vyšel na 1 244 900 Kč, tedy o více než 100 tisíc Kč dráž, informuje server Aktuálně.cz. Zatímco nejlevnější elektrická vozidla na českém trhu stojí přes 600 tisíc korun a jedná se pouze o malá městská auta, za tuto cenu se dá pořídit hezky vybavené auto se spalovacím motorem. Dostupnost pro veřejnost je tedy elektromobilů značně snížená. S tím je spojená i poměrně malá nabídka na trhu. Světová nabídka se postupně rozšiřuje, ale i tak je poměrně úzký výběr a k tomu se musí počítat s tím, že na český trh se dostane jen část.
Jednou z obecně nejvíce kritizovaných vlastností je dlouhé nabíjení a malý dojezd vozidel. Podle serveru BUS PORTÁL nicméně přibývají nabíječky čím dál tím rychleji. V současné době by na území České republiky mělo být 1266 nabíjecích stanic s 2462 dobíjecími body. Doba trvání dobíjení se také čím dál tím více zrychluje, nicméně stále je v porovnání s pětiminutovou zastávkou u benzínové pumpy zdlouhavá. Ideálním řešením je nabíjení elektromobilů doma či v práci přes noc, nicméně na to v současné době nejsou kapacity. Pokud by obyvatelé panelákových domů chtěli nabíjet auta u domu přes noc, museli by z balkónu protáhnout prodlužovací zásuvku na parkoviště.
Navíc krátký dojezd vozidel je bezesporu opravdu velmi nekomfortní, i proto se na něj automobilky při vývoji elektromobilů zaměřily. A i když se délka možné cesty čím dál tím více prodlužuje a vůz většinou zvládne na jedno nabití 200 až 300 kilometrů, Tesla až 400, uvádí server HYBRID.CZ, stejně je potřeba si uvědomit, že z toho je v závislosti na bezpečnostních opatřeních a ztrátovosti energie možné využít maximálně 80 %. Baterie také trápí nízká životnost. Obvyklou záruční lhůtou je 6 až 8 let, zveřejnil server EKN. Přičemž hranicí bývá, že by výkonnost baterie neměla spadnout pod 70 %. Nicméně hraniční 70% kapacita znamená o polovinu nižší zrychlení a o polovinu nižší výkon, což rozhodně není zanedbatelné. Tedy přibližně jednou za sedm let je nutné vyměnit akumulátor. Nejde o úplně levnou záležitost minimálně za polovinu ceny nového elektromobilu.
Server HYBRID.CZ varuje také před vybíjením baterie v zimě. Špatně izolovaná baterie se velmi rychle vybíjí, zejména když je potřeba vytápět auto. Tento problém se v současné době řeší malými tepelnými čerpadly. Při nabíjení nebo vybíjení vozu dochází také ke ztrátám, zejména když tento proces probíhá mimo ideální teplotu 20 až 40 stupňů Celsia. Celkově se kapacita baterie s časem snižuje. Málokdy se také mluví o vysoké hmotnosti elektromobilů a s tím spojeném vysokém opotřebení gum a vozovky. Vysoká hmotnost a velká akcelerace napomáhají rychlejšímu opotřebení asfaltu nebo betonu, varuje server EKN. V České republice je také evidována vyšší nehodovost spojená s elektromobily. Oproti vozům se spalovacím motorem jsou tedy prozatím nebezpečnější.
Závěrem je nutné zmínit, že podle tiskové zprávy serveru ČTK nesouhlasí 77 % Čechů se zákazem spalovacích motorů. Ve všeobecném mínění tedy nevýhody převyšují výhody. Legislativa Evropské unie, která by měla do roku 2035 úplně omezit výrobu aut se spalovacími motory, na našem území tedy nemá mnoho příznivců. Nejvíce tuto problematiku sledují muži nad 45 let. Nejvíce lidí podporuje elektromobily ve věkové skupině 18 až 34 let. Celkově se nejvíce hlasitě proti zákazu vyjadřují lidé z vesnic, kde je každodenní potřeba automobilu mnohem vyšší než ve městech s propracovanou městskou hromadnou dopravou.