Koronavirová epidemie a s ní spojené omezení letového provozu na všech frontách si vybírá daň. Podle interních informací redakce Vysokahra.cz se dostal do vážnějších problémů také prémiový český výrobce letadel Aero Vodochody. Na nepříznivou finanční situaci společnosti si přitom otevřeně stěžovala již v září v Poslanecké sněmovně viceprezidentka pro veřejné vztahy a PR společnosti Alice J. Undus.
Aero Vodochody má podle interního zjištění redakce Vysokahra.cz vysoké nedoplatky na sociálních odvodech u České správy sociálního zabezpečení. Má se jednat o částku okolo 120 milionů korun a výrobce letadel má údajně v tuto chvíli nastaven splátkový kalendář.
PR manažer Aera Tobiáš Tvrdík však na přímý dotaz redakce odmítl tuto záležitost potvrdit případně vyvrátit. „Tento dotaz v tuto chvíli nekomentujeme,“ uvedl stroze Tvrdík.
Sdílnější nebyla ani protistrana, tedy případný věřitel. ČSSZ se v reakci pouze odkázala na výklad zákona. „Podle ust. § 14 odst. 1 a 2 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, jsou zaměstnanci orgánů sociálního zabezpečení povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, se kterými se seznámili při plnění úkolů orgánů sociálního zabezpečení nebo v přímé souvislosti s nimi, pokud se dále nestanoví jinak. Z výše uvedeného vyplývá, že právní předpisy neopravňují Českou správu sociálního zabezpečení požadované údaje sdělit (ledaže by s tímto vyslovil zaměstnavatel souhlas),“ konstatovalo pro VH oddělení komunikace ČSSZ.
L39 NG se nedaří
Za finanční problémy Aera nese vinu kromě koronakrize také zpoždění v dodávkách letounu L39 NG, do jehož vývoje byly nainvestovány miliardy korun. Na zářijovém semináři v Poslanecké sněmovně si před posluchači postěžovala na pro Aero nelichotivou situaci viceprezidentka pro veřejné vztahy a PR společnosti Alice J. Undus.
„Máme specifickou situaci. Kupujícím byl státní podnik LOM Praha, je to velmi komplexní proces, trvá dlouho, je to prostě škoda,“ uvedla.
V tiskové zprávě z 18. září Aero sice s velkou pompou uvedlo, že letoun již konečně splnil typový certifikát, což má „významně přispět k budoucím objednávkám“, ale žádné další informace o avizovaném prodeji do Senegalu nebo do domácího LOMu nejsou známy. Naopak, podle posledních informací se schůzka se senegalskými představiteli odložila na neurčito a také prodej do LOMu, který hned v úvodu zabrzdila vláda, vázne. Ministr Metnar nebyl v červenci letošního roku schopen v rozhovoru pro Hospodářské noviny odpovědět, kdy se prodej plánovaných čtyř letounů za 1,1 miliardy korun uskuteční. Právě první odběratel Letecké opravny Malešice, které dosud školí piloty na starých verzích L39, počítal ještě v červnu s nasazením nových typů L39-NG až od druhé poloviny roku 2022. I toto datum je však ve hvězdách. Dokonce se objevily spekulace, že LOM je nucen vzhledem k okolnostem investovat do dalšího pronájmu starších strojů, aby se zachovala kontinuita výcviku.
O tom, jak jsou domácí reference naprosto nezbytné pro zahraniční prodej, hovoří většina českých zbrojovek. Společnost Aero Vodochody tedy v tuto chvíli svádí nemilosrdný boj s časem, ale pověstná stébla k uchycení nejsou v dohledu.