Pacientská organizace stomiků České ILCO spolu s herečkou Vandou Hybnerovou a dalšími populárními herci spouští v září 2023 osvětovou kampaň na podporu lidí s umělým vývodem „Stomie nás nezastaví. Je to jen detail!“. Kreativní ztvárnění kampaně využívá osobní zkušenosti Vandy Hybnerové, jejíž otec herec Boris Hybner byl stomikem a společně s organizací České ILCO inspiroval lidi s vývodem k návratu do běžného aktivního života. Slogan „Je to jen detail“ ukazuje, že stomie je pro mnoho pacientů už jen detail , když ji všichni bereme s nadhledem a humorem.
Osvětovou kampaň organizuje pacientská organizace stomiků České ILCO ve spolupráci s populárními herci JIřím Lábusem, Martinem Pechlátem, Annou Čtvrtníčkovou, Radkem Lajfrem a Klárou Tomanovou, kteří ztvárňují krátké scény z reálného života stomiků. Veřejnost může nahlédnout do toho, jak lze zvládnout každodenní výzvy – například rande, v bazénu, při sportu, či při vysvětlování, co je stomie, dětem. Překonat strach z neznáma jim pomáhá v jednotlivých situacích Vanda Hybnerová, známá filmová a divadelní herečka. Oceňovaná herečka je také patronkou kampaně, protože má ke stomii blízko přes svého tatínka Borise Hybnera, který měl od roku 2007 umělý vývod ze střev z důvodu onkologického onemocnění. Pomoc a naději, které na počátku získal od organizace České ILCO, postupně předával dalším stomikům. Inspiroval je svým odhodláním a pozitivním přístupem k životu s vývodem, ukazoval, že i přes toto zdravotní omezení může být život plnohodnotný, plný radosti, lehkosti a smíchu. Po jeho smrti převzala štafetu jeho dcera, která nadále pracuje na boření mýtů a tabu spojených se stomií, aby se jich společnost postupně zbavovala.
Situační spoty jsou k vidění zde.
„Stomie je handicap asi proto, že se odehrává u normálního člověka za zavřenými dveřmi, na kterých je napsáno WC, zatímco stomik tyhle dveře nepotřebuje, a to co se mu děje, se děje ve veřejném prostoru,“ zamýšlí se patronka kampaně Vanda Hybnerová, proč stomie ve společnosti často vyvolává nejistotu a dále vysvětluje: „Jestli máte pytlík u boku, pupínek na tváři, vyražený zub nebo kuří oko, tak je to stejný detail.“
“V 80. letech minulého století byl člověk s vývodem prakticky vyloučený ze společnosti. Situace se ale od té doby výrazně změnila. Velkou roli v tom sehrálo České ILCO, které od roku 1992 výrazně přispívá ke zlepšení kvality tisíců stomiků po celé republice. I když se na stomii nikdo netěší, v momentě, kdy přijde, je tady České ILCO, které je spolehlivým průvodcem v životě se stomií. Protože ve zkreslených představách žije doposud hodně lidí, kteří nemají osobní zkušenost se stomikem v současnosti, chceme to i touto kampaní změnit a přispět k rozptýlení předsudků. My stomici nepotřebujeme soucit. Jsme součástí společnosti a náš sáček na břiše JE JEN DETAIL“, vysvětluje předsedkyně České ILCO a dlouholetá stomička Štěpánka Kovaříková a dodává: “Chceme i díky vysílání spotu v České televizi oslovit především čerstvé stomiky a jedince, kteří se teprve chystají podstoupit vytvoření stomie. Chápeme, že mají strach a potřebují povzbuzení, aby se s novou životní situací dokázali lépe vyrovnat. Zároveň chceme informovat i širší veřejnost. Věříme, že kampaň nejen povzbudí, ale i pobaví.”
Spoty jsou ke zhlédnutí od 21. 9. na webu www.JeToJenDetail.cz, YouTube kanálu Českého ILCO, v říjnu ve vozech pražského metra a jeho nástupištích či u obchodních center v několika městech České republiky – Brně, Plzni, Ostravě a dalších. Lidé je budou moci zhlédnout dále v čekárnách lékařů v mnoha zdravotnických zařízeních napříč republikou, nebo v České televizi v rámci reklamních bloků věnovaných charitě v období mezi 26. 9. a 8. 10. 2023. Součástí kampaně je i výstava umělecky ztvárněných stomických sáčků s názvem PytlíkART. Zájemci ji mohou navštívit od 26. 9. do 24. 10. 2023 v prostorách Ministerstva zdravotnictví ČR, které akci poskytlo záštitu.
Do kampaně se mohou zapojit všichni sdílením obsahu na sociálních sítích s užitím příslušných hashtagů #JeToJenDetail #StomieNasNezastavi #PodporujuLidiSVyvodem.