Malým českým obchodníkům je v posledních týdnech pouštěno žilou. Prodávat oproti nadnárodním řetězcům nemůžou, a tak není divu, že se cítí znevýhodněni a podvedení. Mnohým z nich se hroutí totiž existence.
I proto se rozhodli Piráti na problém a jeho řešení upozornit a apelovat na vládu, aby se jím rychle zabývala. Sněmovna totiž ve čtvrtek při schvalování nouzového stavu přijala usnesení, které k tomu vládu vybízí. V pondělí, 23. listopadu, by tedy vláda měla jednat a zajistit ukončení diskriminace malých českých obchodníků proti velkým nadnárodním řetězcům.
„Jde nám především o ukončení diskriminace. Jak to vláda provede, je na ní, nejjednodušší by bylo ale otevřít maloobchodní prodejny na stejném principu, jako fungují velké supermarkety,“ řekl poslanec Mikuláš Ferjenčík (Piráti).
Maloobchodníci si nyní (právem) stěžují, že nemohou prodávat sortiment, který je například v supermarketech dál dostupný. V současné době jsou však stále otevřené jen obchody se základními životními potřebami. A i ty fungují pouze za určitých pravidel – třeba s omezeným počtem zákazníků uvnitř, s omezenou otevírací dobou (která se kryje s časem nočního zákazu vycházení). Každopádně tržby supermarkety a hypermarkety mají. Malé obchody nikoli.
„Není přece možné, aby supermarkety prodávaly boty a další sortiment zatímco specializované obchody s botami byly zavřené,“ odmítá pirátský poslanec Ferjenčík. Předseda Pirátů Ivan Bartoš pak dodává, že prosazení jednání na vládě je sice malý krok k úspěchu, ale jestli vláda usnesení Sněmovny vyjde vstříc, není jisté.
Je to nefér vůči malým obchodníkům
„Diskriminace českých obchodníků a pro ně nastavené neférové podmínky oproti velkým nadnárodním řetězcům, je evidentní. Je třeba určit jasná pravidla pro provoz maloobchodních prodejen a dodržování stejných hygienických opatření, a obchodům umožnit otevření. Musí to být stanoveno tak, aby nedocházelo ke zvýšení koncentrace osob v některých obchodech a koncentrace lidí v několika dnech před Vánoci. Je to teď na vládě, z naši pozice víc už udělat nešlo,“ řekl šéf Pirátů.
Pokud by se otevřely obchody jen těsně před vánočními svátky, mohlo by v nich docházet ke koncentraci lidí v takové míře, že by z epidemiologického hlediska šlo o nebezpečný jev, který by se v následujících dnech a týdnech mohl vymstít na opětovném nárůstu nakažených lidí Covidem – 19. Protože nouzový stav byl nakonec prodloužený do 12.12., přece jen vzniká naděje na to, že se sváteční nákupy lidí rozdělí více dnů. V menších obchůdcích pak riziko nákazy může být nižší, což by zřejmě jako benefit uvítala celá řada Čechů. Navíc je v takovém případě jistota, že tržby zůstanou v Česku, což u nadnárodních řetězců tak není.
„Vláda nahnala lidi do velkoobchodů a supermarketů a ostatní uzavřela. Krachují nám tak tady drobní živnostníci, malé obchody či restaurace. Chceme znát důvod, proč kabinet nenastavil stejná pravidla pro maloobchod a supermarkety, kdy drobní obchodníci museli zůstat zavření, ale supermarkety mohly například prodávat obuv a oblečení. U maloobchodů nikdy nebylo doloženo, že jsou významným epidemiologickým rizikem, což potvrdil i Zdravotní výbor. Vláda tak neměla k tomuto kroku žádný důvod,” shrnul třetí pirátský poslanec Petr Třešnák.
Už jarní vlna pomohla velkým obchodům k obrovským ziskům
Když v březnu vláda ve snaze zamezit šíření nového koronaviru výrazně omezila maloobchodní prodej, všechny obchody s výjimkou potravin, drogerie, léků a několika dalších zůstaly ze dne na den zavřené.
„Vládní opatření způsobilo skokové navýšení poptávky, na které nebyl tehdy nikdo připraven a nikdo ho neočekával,“ popsal na jaře prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Podle společnosti Nielsen, která se zabývá analýzami spotřebitelského chování, však začala česká nákupní horečka již na konci února, kdy se informace o šíření Covid- 19 začala šířit světem. Na konci druhého měsíce roku tak tržby obchodů vzrostly už o téměř 20 procent oproti stejnému týdnu v roce 2019.
Po mírném uklidnění počátkem března však došlo k již zmíněnému velkému zvratu. „V týdnu od 9. do 15. března tržby za potraviny a drogerii extrémně vyskočily, a to téměř o 40 procent oproti předchozímu roku. Byl to druhý nejúspěšnější týden v roce hned po předvánočním, tedy třetím prosincovém týdnu,“ vysvětlil generální ředitel společnosti Nielsen v ČR a SR Karel Týra. Jak dodal, tehdy zřejmě pro řadu lidí bylo důležité nakoupit něčeho jednoduše mnoho, a to kdekoli to šlo.
Už v tomto období tedy měly velké nadnárodní řetězce oproti malým českým obchodníkům značný náskok.