O místo ředitele Českých drah se vždy sváděly nelítostné boje na nejvyšší politické úrovni. Není divu, vlastní kapitál 40 miliard korun, obrat 39 miliard. To je víc než rozpočty lecjakých ministerstev. Novým ředitelem se nyní má stát dosavadní předseda představenstva ČD Cargo, Ivan Bednárik, který se může pochlubit skvělou bilancí z ČD Cargo, které až dosud šéfoval.
Železnice s stává stále důležitější páteří dopravní infrastruktury. Stát, jakož i celá EU, investuje miliardy na modernizaci tratí a budování rychlotratí a přikládá železniční přepravě velkou důležitost. Ta je nyní přikládána i Ivanu Bednárikovi, který vystřídá v horkém křesle Václava Nebeského.
Cargo do plusu
Ivan Bednárik začal v ČD Cargo působit v roce 2014, kdy se záhy z řadového člena představenstva posunul až na předsedu. S sebou si přinesl řadu manažerských a obchodních zkušeností, mimo jiné ze společnosti Express group, kde působil jako obchodní ředitel.
Za Bednárikova vedení se z nákladní společnosti ČD Cargo stal ekonomicky stabilní a prosperující podnik s ambicemi hlouběji proniknout i na zahraniční trhy, jako kupř. do Číny, Kazachstánu nebo Vietnamu. Zatímco se v minulosti střídali manažeři ve vedení Carga, Bednárik vydržel ve funkci dlouhých 6 let. A není čemu se divit. Po nástupu do funkce v roce 2014 vykazovala Cargo ztrátu v celkové výši 2,4 miliardy Kč, klesly ji tržby ze 14 na 12 miliard a bilance nebyla příznivá. Bednárkovi se podařilo vrátit hospodaření se do kladných čísel a do roku 2017 umořil téměř 1 miliardu z předchozích ztát. Počínal si natolik skvěle, že mu byl v minulém roce prodloužen kontrakt na dalších pět let.
Nebál se sekat
Ivan Bednárik má pověst manažera, který se nebojí odstupovat od nevýhodných smluv a upozorňovat na nevýhodné finanční transakce. Jedním z prvních takových případů, které ve své funkci řešil, byl nevýhodný pronájem hal v Lovosicích, jenž zdědil po svém předchůdci Josefu Bazalovi. ČD Cargo kvůli ní ročně tratilo 60 milionů korun a existovalo podezření na záměrné vyvádění stovek milionů ze státního podniku. Dalším, mediálně známějším krokem bylo zařazení společností spadajících do portfolia bratrů Šuškových na blacklist nespolehlivých dodavatelů. Kvůli nedodržování smluvních podmínek a nízké kvalitě dodaných služeb byly firmy jako kupř. Ostravské opravny a strojírny zařazeny na seznam firem, se kterými ČD Cargo nebude spolupracovat, což veřejně potvrdil i ministr dopravy Karel Havlíček.
Zátěžová zkouška
V Českých drahách došlo, na rozdíl od Carga, k velkým ztrátám v důsledku pandemie. Hovoří se o výpadku až tří miliard. Státní dopravce navíc ztratil lukrativní spoje a kupř. od prosince už nebude provozovat rychlíky mezi Libercem, Pardubicemi a Ústím nad Labem. S tím vším, ale kupříkladu i s nedostatkem personálu a strojvedoucích, si bude muset umět Bednárik poradit.