Reklamní kampaň na podporu individuality a diverzity představila koncem března německá oděvní společnost Zaalando, která podniká a inzeruje i V ČR. V jejím klipu se mimo jiné objevuje morbidně obézní modelka, což vyvolává kontroverzi.
„hubená“ léta, kdy přehlídková mola ovládaly anorektičky, jsou již minulostí. Odborníci na PPP (poruchy příjmů potravy) uvítaly s nadšením novou vlnu zaměřenou na plnoštíhlé boubelky, resp. na ženy zdravých tvarů. Na opačný extrém se ale pokusila vsadit společnost Zaalando, která do ČR vtrhla před několika lety spolu se slavnějším brandem AboutYou. Přestože mnozí zákazníci znají Zaalando i z televizní obrazovky, tento spot se podle informací redakce v českém televizním vysílání neobjevil, a to i z jiných důvodů, které si však tento článek neklade za cíl rozebírat.
„Já se ale snažím být sám sebou, ne tebou,“ to je motto nové kampaně, která má za úkol podporovat diverzitu, a to v mnoha oblastech. Kromě homosexuálních páru a hendikepovaného člověka zde vystupuje již zmíněná modelka XXL² s morbidní obezitou, tedy BMI větší než 40. Přeneseně se tedy firma snaží navodit dojem, že tento stav je v pořádku a že se člověk nemusí trápit kvůli své obezitě. Tento falešný dojem však drásá nutriční poradce.
„ S tímto určitě nesouhlasím. Chápu diverzitu a sebelásku. Přijmout se i s nedostatky, co nemohu změnit, ale alibizovat obezitu jako něco normálního, je za hranou,“ vysvětluje redakci poradkyně pro výživu Markéta Rozinková. Podle specialistky se u spousty klientů jedná o emoční tuk, stresové přejídání, které postupně vyústí ve spoustu zdravotních obtíží. Navíc covid to dnes vše jen urychlil a díky izolaci a omezení jiných radostí vyplouvají na povrch vnitřní bubáci, co si lidé kompenzují jídlem,“ uvedla v souvislosti Rozinková.
Právě ČR patří spolu s Maltou k nejtlustějším národům v Evropě a odpovídá tomu i počet úmrtí způsobených koronavirem, který bezmála činí 30 tisíc, což v přepočtu na obyvatele patří ke světové špičce. Tady se drží i další tukem přetékající státy jako USA a Brazílie.
Podle ministerstva problém č. 1
Skutečnost, že Čechům se nedaří hubnout, dokládají kromě statistik také časté semináře pod záštitou ministerstva Zdravotnictví. „Obezitu vnímám jako diagnózu, se kterou musíme pracovat. Covid jen ukázal rizikovost pacientů i pro toto onemocnění, překvapivě tento faktor předčil řadu dalších, o kterých jsme se domnívali, že by měly být závažnější, ať už z pohledu imunosuprese nebo onkologických onemocnění ,“ poukázala na listopadovém semináři s názvem Obezita – pandemií obnažený závažný zdravotní problém české populace náměstkyně ministra zdravotnictví Alena Šteflová. Firma Zaalando na dotazy redakce ani po týdnu nereagovala. Nicméně je zřejmé, že svým pojetím, stylem zpracování a výběrem modelů cílí převážně na mladé a dospívající, což je o to horší, jelikož se skrytě snaží vsugerovat, že obezita je vlastně v pořádku.
Děti tloustnou
V Česku jsme na tom podle pediatra Michala Maliny poměrně špatně i s dětskou obezitou. Nadváhou trpí až 25 procent dětí (podle věkové skupiny a pohlaví), obezitou pak asi 8 až 9 procent. Přitom až dvě třetiny těchto dětí trpí nadváhou i v dospělosti.
V hojně komentovaná reklamě s 545 komentáři se střetly dva názorové tábory. Asi nejvýstižněji shrnul hodnocení uživatel Karel Vostrovský. „Jsem rád, že jako jedni z mála v této republice podporujete inkluzivitu na plný pecky. Na druhou stranu, narozdíl od homosexuality, transsexuality či autismu (navzdory názorům některých lidí) je obezita nebezpečná, až smrtelná kondice a jako dnešní standard by se neměla považovat. Jinak pěkný memento.“
reklamu si spustíte zde: