zdroj foto: army.cz
Na půdě Poslanecké sněmovny proběhl minulou středu seminář na téma Budoucnost a perspektivy obranného průmyslu v době po koronavirové pandemii“. Záštitu nad ním přijal místopředseda Výboru pro obranu Antonína Staněk. Na semináři mimo jiné zaznělo, že k nejvíce poškozeným segmentům patří mimo jiné letecký průmysl. Paradoxem je, že ministr obrany Lubomír Metnar, který se rád staví do role podporovatele českého obranného průmyslu, na semináři chyběl.
Mezi debatéry nechyběla předsedkyně Výboru pro obranu Jana Černochová, prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý a nebo předseda Asociace obranného průmyslu a neúspěšný kandidát na prezidenta Jiří Hynek. Z příspěvků dalších účastníků vyplynulo, že nejohroženějšími segmenty obranného průmyslu je v současné době letecký průmysl. „ Aero zaznamenalo v souvislosti s koronavirovou krizí pokles dodávek o 30 %. Vypuknutí pandemie také zabránilo finalizaci prodeje čtyř letounů L-39 NG do západoafrického Senegalu,“ dokreslila nelichotivou situaci viceprezidentka společnosti Aero Vodochody Alice J. Undus. Podle ní se bohužel pro firmu žádné další konkrétní příležitosti pro projekt L39NG zatím nenaskytly.
Problém spočívá i v tom, že letoun dosud nemá certifikát a v prodeji do zahraničí mu brání skutečnost, že není součástí výzbroje ani domácí armády. Chybí tedy reference. Aero Vodochody, jehož novým vlastníkem je zbrojní koncert Omnipol, do projektu v uplynulých letech značně investovalo. Jenže podle Undus stávající situace ve společnosti v kombinaci s nejistou budoucností znamená velké potíže.
Paradoxně právě před dvěma lety s velkou pompou a za účasti ministr Metnara a dalších významných hostí představovalo Aero světu zcela nový typ podzvukové stíhačky L39 nové generace. Ve středu, když si přišli zástupci obranného průmyslu ztěžovat, že L39 NG nikdo nechce, ministr Metnar chyběl. Podle oficiálního programu ministerstva neměl v plánu seminář navštívit, a dokonce se neúčastnil ani dopoledního jednání výboru, které se problematikou exportu rovněž zabývalo.