Bojový letoun F-35 je žhavým kandidátem, o kterém bude jednat vláda v čele s ministryní obrany Janou Černochovou, zda nahradí po roce 2027 stávající letouny JAS-39 Gripen. Jedná se v současnosti o nejpokročilejší víceúčelový stíhací letoun na světě a zároveň jediný letoun 5. generace v operačním nasazení, uvedl na tiskové konferenci v Praze Tony „Brick“ Wilson, vedoucí letových operací stíhacích letounů společnosti Lockheed Martin Corporation.
Wilson vysvětlil konkrétní fakta o páté generaci bojových letounů. Zdůraznil schopnosti pokročilých senzorů a vybavení. „Jsme schopni shromažďovat a sdílet informace, které jsou dostupné pro všechny, kdo je v daný moment potřebuje. Důležitá je také fúze senzorů, která ji odlišuje od čtvrté generace,“ vyzdvihl přínosy páté generace na mediálním briefingu v hotelu Hilton v Praze a pokračoval, že F-35 je založen hlavně na softwaru, který se aktualizuje každých šest měsíců, proto může efektivně pracovat s daty, které sbírá. Díky tomu může být letoun optimálně bojově nasazen. Je dle jeho názoru důležité koukat dopředu a nezaměřovat se pouze na dnešní hrozby, ale i na ty budoucí. Bojový letoun F-35 je podle jeho soudu připravený na boje vedené v 21. století.
„Je důležité se zamyslet, kam směřujeme. Naši partneři jsou na celém světě,“ převzal slovo na tiskové konferenci Gregory Day zodpovědný za obchodní rozvoj divize Lockheed Martin Aeronautics pro F-35 v Kanadě a severní a střední Evropě. Letouny mají země jako například Polsko, Belgie, nebo Finsko. „Růst ale stále pokračuje,“ řekl k tomu a zmínil například Švýcarsko, Německo, ČR a Řecko, kde nyní probíhá výběrové řízení, nebo vyjednávaní s vládou.
Day dále zdůraznil bezpečnostní aspekt. „Letadlo páté generace státy mají, aby mohly bránit své území,“ upozornil a upozornil, že může také jít o způsob odstrašování. „Země, která má F-35 má vysokou schopnost se bránit,“ dodal. Pozitivní podle něj také je, že provozní náklady se snižují. „Právě jednáme s českou vládou, jaké jsou priority a jaké budou požadavky,“ řekl závěrem.
Česká vláda se nakonec rozhodla, že neprodlouží na další období pronájem stávajících letounů a přistoupí k akvizici nových letounů, jež se v rámci Evropy začínají stávat standardem.