Dominik Hašek je příkladem úspěšného sportovce, jehož finálové Nagano pasovalo do role miláčka národa. V současnosti však spíše promrhává svůj morální kredit zapojováním se do politiky a celospolečenských diskusí. Nyní se objevil jako nositel kampaně #palinasklima, v níž vybízí k zamyšlením nad klimatickou změnou. Je ale on tím pravým bojovníkem?
„Ať si o tématu globální oteplování myslíte cokoli, věnujte mu prosím maximální pozornost. Shánějte ověřitelná fakta a ptejte se, co můžete pro záchranu klimatu udělat vy osobně,… spolu to zvládneme“ apeluje na posluchače v promo videu Hašek. Ovšem ne každá mediálně známá tvář je vhodná pro reklamu na životní prostředí…
Jen si to shrňme. Haškův životní styl a profese jsou tak trochu prosyceny americkým nadměrným konzumem všeho. Jen pro srovnání, kdyby každý obyvatel světa konzumoval tolik jako Američan, potřebovali bychom 5 planet. Ze zámoří si populární brankář přivezl vášeň pro vozy SUV, jejichž spotřeba je vzhledem k enormní váze zbytečně vysoká v porovnání s obyčejným sedanem či kombíkem. Haškovo Volvo XC90, v kombinaci s nejsilnějším dieselovým motorem D5 s pohonem čtyř kol má k ochraně životního prostředí tak blízko, jako tučňák patagonský k předsedovi OSN (děkujeme Mírovi Bosákovi za přirovnání).
Ad dvě. Jako hokejový brankář NHL, kde strávil neuvěřitelných 17 sezon převážně v klubu Buffalo Sabres, byl nucen trávit ve vzduchu při cestě za zápasy bezpočet hodin. Skromným odhadem redakce jsme někde mezi jedním a deseti miliony nalétaných kilometrů. Takže uhlíková stopa každého vysloužilého hokejisty ze zámoří nebude zrovna drobounká. Je tedy Hašek vhodnou tváří v boji za ochranu klimatu?
Jak působí Hašek vedle režiséra Jana Svěráka, moderátorky Světlany Witovské, biatlonistky Gabriely Koukalové nebo jaderné fyzičky Dany Drábové, kteří se do kampaně rovněž zapojili.
Kampaň #palinasklima odkazuje na speciál Planeta v nouzi serveru Aktuálně.cz, jenž byl vytvořen garantovanými odborníky a na základě podložených faktů. Zástupkyně ADC redakci Vysokahra.cz sdělila, že mají na starosti pouze vizuální číst kampaně a výběr nositelů myšlenky je čistě na redakci. Ze serveru Aktualne.cz nám na dotaz, jaká kritéria jsou vhodná pro nositele kampaně, v požadovaném čase nikdo neodpověděl.