Zoufalost, vztek, volání pro spravedlnosti. To jsou nejčastější první slova poškozených cestujících, kterým zprostředkovatel letenek brněnská společnost Kiwi.com zkazila let a dluží jim peníze několik měsíců. Takovýchto poškozených jsou na internetu stovky, ne-li tisíce. Redakce Vysokahra.cz přináší další svědectví o praktikách společnosti Kiwi.com
Nad praktikami společnostiKiwi.com zůstává rozum stát. Po našem předchozím článku se nám zaplnila emailová schránka stížnosti na společnost zprostředkovávající letenky. Kiwi.com. Situace je o to zarážející, že firma čerpá státní dotace v řádech set milion korun, a dokonce požívá vládní záruky EGAP.
Přehled dotací zde: https://www.hlidacstatu.cz/Dotace/Hledat?Q=ico%3A29352886&Page=1
Její „algoritmické chování“ zkazilo naposled výlet kupříkladu skupině dvaceti středoškoláků z Frýdku Místku a jejich učitelku Evu postavilo do složité situace. Studenti měli v červnu přelétat z Krakowa do Bruselu. Jejich let byl zrušen, což se nedá Kiwi klást za vinu, smutnější je, že na kompenzaci stále čekají. „ Už jsem jim zaslal pět dopisů a nic, nedovoláte se na tu jejich linku. Stěžovala jsem si i na facebooku, ale vrátili jen 4 tisíce z celkových 35 tisíc, vysvětluje redakci učitelka Eva. Kiwi jí tvrdí, že peníze zůstaly u dopravce společnosti Ryanair, ale to podle Evy není pravda. „Ryanair navracel peníze hned v červenci a má od nich i číslo karty, kam je posílali,“ vysvětluje zoufalá učitelka. „ Je to těžká situace, bere mi to čas a musím to neustále vysvětlovat rodičům.“
Do podobné situace se dostala Adéla Hladká, které Kiwi dluží už několik měsíců cca pět tisíc korun a zkrátila ji dovolenou v Amsterdamu o den. „Zkoušela jsem je kontaktovat, ale je to marné. Mám další kamarády, kteří s Kiwi rovněž nepochodili.“ vysvětlila redakci Adéla.
Redakce chtěla znát od Kiwi.com oficiální vyjádření, ale společnost nejen, že nemá kontakt pro zákazníky, ale ani pro média.
Zamyslete se nad sebou
Nápravy se dočkal stěžovatel Pavel. Po vydání prvního článku a výhružek ČOI se mu zástupkyně firmy pohotově ozvala a peníze vrátila. „ Nedařilo se mi s nimi spojit, přes chatbota, email, datovou schránku, telefonní linku, kde mi opakovaně řekli, že na spojení nemám nárok,“ popisuje Pavel svůj případ. Zástupkyni jsem v mailu předal pár věcí k zamyšlení. „ Jste firma se základním kapitálem 150 milionů, zahraničními investory a miliardovými obraty a nemáte na malé call centrum? Podívejte se na vaše webovky, jak působí nedůvěryhodně. Na facebooku mažete negativní komentáře. Podívejte se na hodnocení vaší firmy na mapy.cz, na cestujlevne.cz. Co se stane, když do Google zadáte spojení kiwi.com zkušenosti? To pana ředitele Dlouhého, který byl i hostem v OVM, nechává v klidu?“ přeposlal Pavel redakci VH konverzaci. V reakci mu zaměstnankyně poděkovala za podněty k zamyšlení. „Zpětnou vazbu od zákazníků bereme vážně a naše služby se stále snažíme zlepšovat a ujišťuji Vás, že Vaše podněty předám našemu managementu.“
Jestli se management zamýšlí, není známo, v každém případě Kiwi.com na svém facebookovém profilu Pavla zablokovala a smazala článek, který se snažil sdílet mezi ostatní.
Zeptáme se bloggera
I přes příspěvky bez liků a mazané komentáře, Kiwi investuje do svého PR obrazu mezi mladými. Společnost nově propaguje třeba populární blogger Milan, který má na Tik Toku a Instagramu 150 tisíc sledujících u svého profilu Milan Bez Map. Milanovi posíláme tyto články a budeme chtít znát jeho názor.
Máte podobnou zkušenost? Napište nám: redakce@vysokahra.cz