Mladí do Zásilkovny, staří na poštu. Jak si Češi nechávají doručovat objednávky z internetu?

Zdroj foto: Pixabay.com (free for commercial use)
Češi se postupně odvrací od České pošty, polovina objednávek se přepravuje přes Zásilkovnu nebo kurýrní služby. Hlavní roli při výběru přepravní služby hraje druh prodávaného zboží a cílová skupina. Zatímco obchody, které cílí na starší skupiny zákazníků, evidují výrazně převažující zájem o doručení Českou poštou, mladší generace v drtivé většině využívá výdejní služby, jako je Zásilkovna či kurýrní společnosti.

Češi se postupně odvrací od České pošty, polovina objednávek se přepravuje přes Zásilkovnu nebo kurýrní služby. Hlavní roli při výběru přepravní služby hraje druh prodávaného zboží a cílová skupina. Zatímco obchody, které cílí na starší skupiny zákazníků, evidují výrazně převažující zájem o doručení Českou poštou, mladší generace v drtivé většině využívá výdejní služby, jako je Zásilkovna či kurýrní společnosti, uvádí tisková zpráva Authentica Fulfillment, která zajišťuje e-shopům komplexní outsourcing logistiky.

Kurýři se ovšem čím dál více využívají zejména pro firemní zásilky (B2B). Aktuální trendy v dopravě zboží z e-shopů pozoruje brněnské logistické centrum Authentica Fulfillment, které letos vyexpeduje přes jeden milion objednávek.

Ve více než polovině e-shopů, pro které Authentica rozesílá každý měsíc až 150 tisíc zásilek, je nejvyužívanější dopravní metodou Zásilkovna a početná síť jejích výdejních míst. U některých prodejců se jedná až o 90 % všech objednávek. Řada zkoumaných e-shopů nabízí dopravu zdarma od určité částky, mnohdy jde ale pouze o Zásilkovnu, která je nejlevnější. To poukazuje také na citlivost českých zákazníků na cenu přepravy.

„Ve většině případů zákazníci preferují Zásilkovnu, a to díky její nízké ceně a flexibilitě vyzvednutí ve výdejních boxech nebo partnerských místech. Výjimky tvoří e-shopy, jejichž zákazníci jsou primárně starší ročníky. Ty se daleko častěji spoléhají na Českou poštu, jejíž služby dobře znají. Zásilkovna pro ně navíc představuje i technologickou bariéru, protože pro vyzvednutí balíku ze Z-boxu musíte mít aplikaci v chytrém mobilním telefonu, případně můžete o odemčení požádat zákaznickou linku, která má ale omezenou provozní dobu,“ vysvětluje aktuální trendy v doručování Petr Litavec, head of Authentica Fulfillment.

Balíkovna zaostává, kurýři se specializují na firmy

„Česká pošta dlouhodobě ztrácí zákazníky ve prospěch alternativ, jako jsou kurýři a v posledních letech také výdejní služby typu Zásilkovna. Pošta se na trend výdejních míst snaží naskočit se svou Balíkovnou, ale zatím se jí to nedaří. Pomoci jí v tom může nová možnost poslat balík do Alzaboxů,“ komentuje Litavec postavení České pošty a dodává: „Obecně ale vidím obrovský problém v tom, že dopravci od e-shopů nevyžadují rozměry zásilek a často tak na nadrozměr přijdou až v depu nebo u výdejního boxu. Zásilku pak
musejí uložit jinam, přičemž nejbližší alternativa může být i kilometry daleko.“

Kurýři se podle Authenticy vedle České pošty a Zásilkovny čím dál více specializují.

Doručení kurýrem je například vyžadováno u rozměrného zboží, které není vhodné pro Zásilkovnu, případně u luxusních produktů a firemních zásilek. „Například výrobce šperků či prémiové kosmetiky výdejní místa ani nabízet nechce, protože to neodpovídá povaze zboží. Firmy vzhledem k častějším objednávkám a recepcím s celodenním provozem zpravidla také využívají kurýrů, kteří zde dávají největší smysl,“ uzavírá Petr Litavec.