Praha – Každý novinář musí někdy spolknout obdrženou informaci, přestože je zajímavá a veřejnost by se měla její obsah dozvědět, musí chránit zdroj. Je to stejné jako v pokeru, musíte umět zahodit středně dobré karty. Musím se přiznat, nevydržel jsem to. Je okurková sezona, zvídavost mě přemohla a pak zdrojů může být dvacet. Proč právě dvacet se dozvíte v textu.
„Už na ten podvýbor nebudu chodit, dělá si z toho lobbistickou kancelář.“ Redaktor serveru Vysokahra.cz (tedy já) zaslechl v kuloárech rozhovor dvou poslanců. Ten sice nebyl určený pro jeho uši, ale aby dostál náplni své profese a zahlédnuv autora věty, jal jsem se obsah slov hlouběji prozkoumat. Nedalo to ani moc práce, abych identifikoval Podvýbor pro dopravu, kterému předsedá vlivný poslanec hnutí ANO z Pardubicka Martin Kolovratník. Držitel mnoha funkcí, štědrý sponzor hnutí, který se propracoval z řadového pěšáka až na východočeského mocipána s přesahem do komunálu, kraje, sněmovny a vlády.
Početný výbor
Podvýbor pro dopravu není jen obyčejný podvýbor a je pravděpodobně ze všech podvýborů ve Sněmovně nejpočetnější. Členství 21 poslanců budiž toho důkazem, (proto jsem také v perexu psal, že zdrojů může být 20). Pro srovnání Podvýbor pro Sport má 13 členů, pro heraldiku jen 6. Někteří poslanci jsou dokonce toho názoru, že by měl být dokonce vyčleněn z Hospodářského výboru a měl by být povýšen na samostatný výbor.
Z dalších útržků rozhovoru jsem se dozvěděl, že řada soukromých firem měla možnost pod vedením Kolovratníka odprezentovat před poslanci a hosty svou práci. Tak kupříkladu Česká parkovací asociace. Ta, jak se píše na jejich stránkách, spojuje místní samosprávy, městské firmy, soukromé společnosti specializující se na výrobu, prodej, servis či instalaci hardwarových i softwarových řešení pro parkování. Prostě lobby jaksepatří. Asi je jen náhoda, že v roce 2018 Kolovratník této asociaci uváděl Seminář moderní parkovací dům od A do Z.
Pocty prezentace se dostalo na podvýboru i soukromé společnosti AŽD (Automatizace železniční dopravy), která kdysi přenechala Kolovratníkovi prostor k vyjádření ve své názorová rubrice videomagazínu AŽD na téma – Když se řekne vlak. A takto bychom mohli v příkladech lobbingu a vzájemného vycházení si vstříc na podvýboru pokračovat dále, ale proč se neposunout o level výše?
Desky pro Kremlíka
V únoru minulého roku přišel server Seznam Zprávy s pozoruhodnou informací. Právě Kolovratník přinesl na Ministerstvo dopravy nabídku soukromé firmy na vybudování optického vedení. Exministr dopravy za hnutí ANO Vladimír Kremlík od něj podle svého tvrzení obdržel složku s přichystaným povolením, kde chyběl jen ministrův podpis. Prosazovaná firma Batesys one přitom sídlila na virtuální adrese a redaktorům se ji nepodařilo kontaktovat. Na dotaz ohledně angažmá v pochybné zakázce se hájil Kolovratník tím, že možná sehrál roli „pošťáčka“.
„Není mým úkolem dělat detektivní kancelář a lustrovat každého, kdo ke mně přijde,“ řekl serveru k pochybnostem kolem firmy Batesys One. Z dopravy do parku Martin Kolovratník má však široký záběr. Karty „kdo kope za koho“ odkrylo projednávání stavebního zákonu. K němu se tradičně váže štrůdl pozměňovacích zákonů. Ten, pod nímž je podepsán právě Kolovratník, měl za úkol odstavit Správy Národních parků, rezervací, CHKO a dalších od rozhodovacích kompetencí.
Jinými slovy ke stavebnímu povolení na území těchto CHKO by se mohla vyjadřovat už jen obec, případně kraj. Ukázkový lobbing ve prospěch developerů. Pozměňovák naštěstí neprošel a ať si pan poslanec sáhne do svědomí, kdo mu jej napsal.