Podle informací, které zveřejnil magazín E15, dostává budoucí nový maďarský většinový vlastník společnosti AERO VODOCHODY, Kristóf Szalay-Bobrovniczky, resp. jeho společnost HSC Aerojet od Maďarské rozvojové banky úvěr 150 milionů eur. Úvěr má sloužit právě k nákupu výrobce českých letounů. Menšinovým vlastníkem a partnerem vlajkového projektu L-39NG, na jehož úspěchu či neúspěchu závisí osud podniku, je skupina OMNIPOL Richard Hávy. Aero je dlouhodobě ve ztrátě, kterou násobí těžká situace leteckého průmyslu v důsledku pandemie. Prodej L-39NG do Maďarska je jediným realistickým projektem. Má-li však letoun uspět díky tak masivní státní podpoře, je otázkou, zda je vůbec konkurenceschopný. Je zde nejedno riziko i pro Českou republiku.
Již předchozí investor, který za nejasných okolností z podniku vycouval, tedy András Tombor, se mohl pochlubit dobrými vazbami na maďarského premiéra Orbána. Nepodařilo se mu však zajistit financování nákupu. Byl tedy nahrazen Szalay-Bobrovniczkym. A zde se ukazuje, že jeho vazby jsou přímější a zřejmě povedou k úspěchu. Podporovatel Orbána při jeho návratu na výsluní, manžel mluvčí maďarského kabinetu a podnikatel s ruskými vazbami Szalay-Bobrovniczky dosáhl toho, že Orbánova vláda poskytuje na úvěr státní záruku. Údajně proto, aby podpořila rozvoj obranného průmyslu. V České republice? Děkujeme.
Český ÚOHS již transakci posvětil. HSC Aerojet a OMNIPOL mohou kontrolovat Vodochody Holding HU, tedy Aero Vodochody Aerospace a Letiště Vodochody. Vlajkovým projektem Aera je podzvukový proudový letoun L-39NG. Česká vláda se k němu staví rezervovaně. Již v lednu 2019 pořízení čtyř strojů odmítla. Měly sloužit Centru leteckého výcviku Pardubice, který patří pod LOM Praha. Ten se do budoucna s otázkou pořízení vhodných cvičných strojů bude muset vypořádat. Průběh prodeje Aera do maďarských rukou a spolu s tím dostupné střípky informací a souvislostí by ale měly vést k velké opatrnosti. Proč?
Maďarskou rozvojovou banku vlastní maďarský stát a ten také poskytuje záruku za úvěr, díky kterému do ztrátového AERO VODOCHODY Szalay-Bobrovniczky vstupuje. Jinými slovy zde maďarská vláda půjčuje soukromému investorovi s úzkými vazbami na premiéra peníze na nákup podniku, který může z červených čísel dostat jedině to, že tatáž vláda koupí své armádě letouny L-39NG. Z toho plyne několik poznání. Znamená to, že projekt L-39NG není zřejmě dost atraktivní na to, aby se na trhu dokázal prosadit standardní cestou. Ale musí spoléhat na osobní vazby investorů s politiky. Ostatně informace o výhradách maďarského letectva na konto nového letounu již v médiích zazněly. L-39NG čekají ještě významné investice do vývoje, a je otázkou, jestli i poté dosáhne na úroveň svých stávajících konkurentů.
V zásadě si můžeme říci „proč ne, ať si Maďarsko dělá, co chce.“ Souběžně však sledujeme lobbování za L-39NG od některých českých politiků. Bezprecedentním způsobem jej prosazuje komunistický předseda Filip. V nečekané shodě s politiky TOP09, jmenovitě především Lukášem Otysem, tedy ze strany, kterou zakládal a které předsedal Miroslav Kalousek, blízký přítel Richarda Hávy. A i zde hrozí, že bude podniku LOM Praha a jeho prostřednictvím našemu letectvu (CLV zajišťuje výcvik pilotů) pořízen letoun nikoli pro své kvality a konkurenceschopnost, ale podle politického zadání se zvláštními vazbami v pozadí.
A nebylo by to poprvé. Armáda České republiky má neblahou zkušenost s podobným typem stroje: lehkým bitevním L-159. Ve snaze pomoci Aeru jich ve své době nad rámec armádních potřeb nakoupila zbytečné množství. Odnesla to armáda finanční zátěží a v konečném důsledku daňový poplatník. Výrobce to beztak nezachránilo, protože L-159 se na světovém trhu neprosadil. Na něm je totiž vyspělých a osvědčených lehkých proudových letounů nemalé množství a další jsou vyvíjeny. Stojí za nimi společnosti nepoměrně zdravější a dlouhodobě úspěšnější než je, bohužel, české Aero Vodochody.
Tvrzení, že malá Česká republika patří do elitního klubu několika málo zemí, které umějí vyvinout proudový letoun, je líbivým a atraktivním marketingovým heslem. Kdejaký politik se při jeho vyslovení dme pýchou. Ve skutečnosti se ukazuje, že L-39NG bez osobních vazeb kolem maďarského premiéra životaschopný není, a Aero Vodochody, a s ním také noví vlastníci balancují na ostří nože. Bývalý vlastník, Penta Investments, určitě neprodával podnik v situaci, kdy měl k dispozici dokončený slibný a lukrativní produkt. Noví vlastníci spíše ukazují, že jsou ochotní k jeho prodeji využít kreativních metod, jež s kvalitami letounu nesouvisejí. Jakákoli česká vláda by měla být velmi obezřetnou.