Čím dál více lidí se v dnešní době energetické krize a vysokých cen energií obrací k tradičním zdrojům energie. Před nadcházející topnou sezónou se jedná o klíčové téma, kterým se zabývají všechny regiony napříč republikou. Železniční dopravce ČD Cargo, který je dceřinou společností státní akciové společnosti České dráhy, má tak plné ruce práce. Zajišťuje totiž plynulou dodávku, i přes nebývalé objemy.
Jeden z uhelných skladů, který je toho názorným příkladem jsou Uhelné sklady Havelka v Křinci, které jsou jedním z dlouholetých zákazníků ČD Cargo vloni za 8 měsíců přepravil tři tisíce tun, přičemž letos za stejné období se jedná o pět tisíc tun. Přeprava a dodávka hnědého uhlí po železnici dle slov Jiřího Havelky, šéfa stejnojmenné firmy, která je tradičním dodavatelem pevných paliv ve středních a východních Čechách a na severní Moravě, funguje výborně. „Všechno objednáváme dlouhodobě dopředu. To je klíč ke spolupráci s ČD Cargo. Tím pádem se nedostáváme do stresu, že něco chceme teď hned zítra,“ zdůraznil s tím, že firma má postavené roční, čtvrtletní a měsíční plány.
„Nemůžeme si na nic stěžovat,“ hodnotil dále současnou situaci. Co se týká konkrétních čísel, dle jeho slov se objem přepravovaného uhlí téměř zdvojnásobil. „Je to dáno současnou situací. Lidé se vrací k pevným palivům, objednávají si do zásoby, a ještě do rezervy,“ vysvětlil Havelka, jehož firma po železnicích přepravuje tuhá paliva téměř 30 let a pozastavil se u klíčového problému. „Dneska shání vagóny a uhlí lidé a obchodníci, kteří nikdy nepracovali v oboru. Zabývali se jinými komoditami a nyní si myslí, že se jedná o dobrý obchod, kde se dají vydělat peníze. Nicméně uhlí a železnice vždycky fungovalo na základě dlouhodobého plánování,“ upozornil na aktuální problém současné doby související s mimořádnou poptávkou.
Problém je ve výlukové činnosti
Výraznější objemy jsou viditelné i v dalších uhelných skladech. Například firma Expol Trade má velký sklad mimo jiné v Novém Jičíně, kde vloni za 8 měsíců přepravila 25 tisíc tun, přičemž letos jsme na čísle 30 tisíc tun za stejné období. „V tomto roce je zvýšená poptávka a zvýšený objem přepravy,“ připustil Kamil Kosour z EXPOL TRADE a podotkl, že poptávka směřuje nejen ze strany českých občanů, ale také z polské strany. „Situace v tomto zimním období je poněkud horší než v období letních měsíců, protože nyní je zájem mnohonásobný,“ řekl k současné vypjaté situaci na trhu s tuhými palivy. „Dodávky k nám chodí pravidelně. Používáme železničního dopravce ČD Cargo,“ zhodnotil Kosour svoje konkrétní zkušenosti v rámci zásobování s tím, že problémy vznikají z časových důvodů, které jsou zapříčené výlukovou činností Správy železnic. „To je dle mého názoru hlavní problém v lepší plynulosti dodávek,“ řekl.
Jihlava přešla na železniční vlečky
Uhelné sklady v Jihlavě přešly dokonce k zprovoznění železniční vlečky. ,,Objednám uhlí a přivezou mi ho vagónem. Několik let se to nepoužívalo, ale začali jsme ji používat, abychom měli uhlí pro zákazníky“, říká podnikatel Anděl z Jihlavy, který po 15 letech přešel k převozu komodity po železnicích, po které se podle něj přepraví více zboží. a dodal, že sám preferuje tuto přepravu, protože prostřednictvím vagónů se přepraví více zboží.
ČD Cargo přepravilo meziročně až o 50 % více objemu uhlí
Výrazný nárůst přepravy tradičního paliva je viditelný u ČD Cargo. V rámci meziročního srovnání je z konkrétních čísle zřejmé, že za prvních 8 měsíců roku 2021 převezlo ČD Cargo 4,4 milionu tun, přičemž v letošním roce se za stejné období přepravilo 6,6 milionů tun uhlí. Objem přepravy se tak zvýšil o 50 procent. U drobného tříděného uhlí pro maloobchod došlo k meziročnímu nárůstu dokonce o 70 procent – za prvních 8 měsíců roku 2021 bylo přepraveno 150 tisíc tun komodity, přičemž v letošním roce za stejné období 250 tisíc tun.
Pevné palivo se mimo jiné musí také přepravovat do tepláren a elektráren, aby mohla být zajištěna poptávka po teplu a elektřině. Navýšení přeprav uhlí, kterého bylo ČD Cargo ve velmi krátkém čase dosáhnout, má tak zásadní pozitivní vliv na zvýšenou potřebu vyrobit velké množství energie a tepla. Navíc železnice má oproti silniční dopravě tu výhodu, že má větší kapacity a ČD Cargo navíc disponuje největší flotilou vozů pro přepravu uhlí v České republice. Podstatně zvýšenou dodávku uhlí je ČD Cargo schopno odbavovat i přes to, že na některých tratích probíhají výluky, které přepravu komplikují.
Problém kapacit řeší i ministr dopravy Kupka
Na problém s kapacitou železniční sítě nedávno narazil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dle jeho slov je potřeba měnit dopravu tak, aby měla dostatečnou kapacitu. „My narážíme na to, že poptávka je větší, než je nabídka. Například potřebujeme změnit železniční sít tak, aby vznikly opravdu nové trasy, nové tratě v nových koridorech, protože ty současné už nestíhají uspokojit poptávku po osobní dopravě, a natož po nákladní,“ řekl v OVM.