Praha – Text adresovaný členům strany Starostové a nezávislí je nepříjemným zjištěním, že koalice Pirátů a Starostů se snaží ušít volební kampaň přesně na míru své cílové skupině. A stejně už to dva měsíce před volbami přestává fungovat. Koalici trvale klesají preference, nepomáhá ani Ivan Bartoš v roli harmonikáře, ani vytrvalá dobrá nálada při volebních setkáních. Manažeři odpovědní za úspěch ve volbách v mailu vyplísnili straníky, že je potřeba změnit přístup a zavelet k obratu.
Redaktorovi Vysoké hry se do rukou dostal email, jehož obsah je obžalobou za špatně vedenou kampaň Starostů a Nezávislích. Není se co divit, důvod k dobré náladě je ta tam. Kdyby se volby do Poslanecké sněmovny konaly na konci června, tak by je podle průzkumů veřejného mínění ovládla koalice Pirátů a STAN. Jenže to už je hudba minulosti a současnost už není v tak růžovém provedení. Naopak voliči čím dál častěji preferují jiné politické subjekty, které jim nabízejí konkrétní věci.
Inkriminovaný dopis zaslali volební manažeři svým kandidátům a straníkům. V obsáhlém textu hodnotí stav vedení kampaně jako neuspokojivý a vypočítávají omyly a přešlapy, kterých se hnutí dopustilo. “Od minulého pátku realizujeme proces, jehož výsledkem má být obrat v kampani, tak, abychom se s kampaní všichni opět ztotožnili, dělali ji rádi, užívali si jí a ona v důsledku bude mnohem lépe fungovat,” začíná text, jehož celé znění neuvádíme z toho důvodu, že je nezvykle dlouhý a plný kritických slov.
Špatně vedená kampaň
“To, že prekampaň drhla by neviděl jen slepý, přesto stále věříme, že nebylo vše špatně a řada věcí se povedla, byť třeba nebyly tak viditelné, jako jeden zpackaný post na sociálních sítích. Nepovedlo se pár postů na sociálních sítích, nicméně z našeho pohledu se hlavní chyba stala směrem dovnitř,” hledají se příčiny pádu v průzkumech.
Hlavní chybou je podle mailu efekt nadšení členské základny a ztotožnění se s kampaní. Jinými slovy lidé moc slovům politiků STAN nevěří, protože jim nevěří ani oni samotní. “Průzkumy nám z posledních měření ukazují, že největší odliv našich voličů je směrem ke koalici SPOLU. To je způsobeno reakcí na některé zveřejněné naše programové body, typicky se jedná zvyšování některých daní, komunikace okolo nedůvěry vládě či velmi silná dezinformační vlna,” hledá se, kde je onen pověstný zakopaný pes.
Jak se voliči dostat na kobylku
Kampaň by nově měla vzbuzovat dojem, že právě koalice Pirátů a STAN nabízí lidem srozumitelný inovativní stát, ačkoliv je zřejmé, že odstranění byrokracie je věcí skoro nemožnou a nesplnitelnou. “Začínáme se soustředit na naše silné atributy, kterými jsou inovativnost, blízkost k lidem a srozumitelnost. Musíme docílit toho, že koalice Pirátů a Starostů bude synonymem pro moderní a přívětivý stát. Z toho se musí stát jasná asociace k naší koalici,” doporučují volební manažeři.
Dále je v plánu kampaně soustředit se na ukradení budoucnosti současnými politiky, proti kterým se vymezují jako celku. Nechtějí za vším hledat Andreje Babiše a vazbu na Agrofert, ačkoliv například lídr Pirátů Ivan Bartoš to zmiňuje skoro při každém mediálním vystoupení. “Díky vládě a jejímu špatnému vedení státu jsme se za poslední roky hluboce zadlužili. Když to přeženeme, tak nám ukradli naše společné peníze a tím pádem budoucnost. Piráti a Starostové nám ji zpátky vrátí, protože máme plán jak veřejné finance konsolidovat,” píše se doslova v mailu, který byl určen jen pro členy strany.
Preference Pirátů a STAN se v průzkumech od března, kde dvojkoalice získala přes 30 %, začaly soustavně propadat. V současnosti se dvojkoalice pere o druhé místo s trojkoalicí složenou z ODS, KDU a TOP09, naopak do čela se opět vyhouplo ANO.