Praha – V příštích týdnech má vláda jednat o struktuře pobídky pro koncern Volkswagen na stavbu gigafactory – továrny na výrobu baterií do elektromobilů. „Všechno se vyvíjí správným směrem a je velká šance, že budeme jednou z evropských zemí, která bude gigafactory mít,“ uvedl minulý týden ve sněmovně místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček, který se za stát účastní jednání se zástupci Volkswagenu, Škody Auto a skupiny ČEZ.
ČEZ se o elektromobilitu a její komponenty zajímá i proto, že mají být jedním z tahounů budoucího růstu spotřeby elektřiny v Evropské unii a Škoda by měla blízko baterie do elektromobilů. Jaká bude výše? Zda Česko v konkurenci se Slovenskem a Polskem uspěje, záleží primárně na rozsahu pobídky. Faktem tedy zůstává, že o největší investiční akci vlády premiéra Babiše, bude jednáno v jejím posledním tažení a přiznejme si, že nikdo z aktérů nečeká, že by v této fázi vláda, snad s ohledem na schodek státního rozpočtu, snad s ohledem na její brzký konec mandátu, konečně začala škudlit.
Mezi vytipovanými lokalitami, kde by mohl kolos na našem území stát je Cínovec, disponující největším evropským ložiskem strategického kovu pro výrobu elektrobaterií – lithiem. Dále je na seznamu Sokolovsko, Chebsko či Prunéřov, všechny oblasti v Ústeckém kraji, které sousedí s Německem.
Proč bychom jako stát měli uplácet firmu, jejíž budoucí podnikání, výroba elektromobilů s pohonem na lithio iontové baterie, visí den ode dne na ještě tenčím vlásku?
Naneštěstí si ale na průzkumu výnosnosti a návratnosti státních pobídek mezi roky 2000 až 2020 došlápnul nedávno Nejvyšší státní kontrolní úřad. Podle jeho zaměstnanců a výsledků zpracovaných pro MPO externí společností dle požadavků Evropské komise, hodnocení nijak nevypovídají o tom, že státní podpora přispěla ke zvýšení zaměstnanosti nebo podpoře hospodářského rozvoje té lokality. Na ministerstvu nepřipočítali dodatečné náklady státu jako například náklady na budování infrastruktury u průmyslových zón, ve kterých působí podpořené společnosti, nebo náklady na posílení policie v souvislosti se zaměstnáváním cizinců v těchto zónách.
A přestože bychom rádi věřili, že tak světově známý a uznávaný německý koncern VW, který je o správnosti svého řešení přesvědčen natolik, že sází svou budoucnost na vývoj a výrobu elektrických vozů poháněnou litiovou iontovou baterií, a skoro nikdy nepodváděl na emisích, že se rád ukáže a vybuduje tento svůj budoucí klenot mimo území Německa a rozdělil se tak o své zisky s ostatními menšími státy v EU, tak pravda bude jinde.