Souboj gigantů na kolejích už má svého vítěze, alespoň to tak vychází z čerstvého rozhodnutí Drážního úřadu. Podle něj je technický stav i modernizace vlaků ČD Cargo v pořádku a s námitkou neuspěla společnost Ostravské opravny a strojírny (OOS), spadající do portfolia firem bratří Šuškových.
OOS napadla na jaře 2020 smlouvy ČD Carga a společnosti SMK, nového dodavatele státní společnosti. Slovenská firma SMK totiž nově získala zakázku v řádech set milionů korun na opravu nákladních vagónů. Tím došlo k odstřižení stávajícího partnera Ostravských strojíren. Ty měly řadu let za přispění lidoveckých politiků zajištěny tučný penězovod ze státního gigantu. Podle výroční zprávy OOS získaly z ČD Cargo kupř. v roce 2009 přes dvě miliardy korun. Ale dceřinka českých drah přestala být kvůli průtahům dodávek spokojena a rozhodla se změnit dodavatele. Poslední Pokus o zvrácení situace, napadení smlouvy mezi Cargem a novou partnerskou firmou ze Slovenska SMK, vyvrátil nyní Drážní úřad.
„Drážní úřad na základě provedených šetření neshledal žádné závažné nedostatky ani důvody pro zahájení správního řízení. Informaci o výsledku předal úřad společnosti ČD Cargo oficiálním dopisem. Šetření prováděl na základě podnětů, jež zpochybňovaly technický stav vozů a průběh modernizace vozů společnosti SMK mimo jiné i v závodě Vagónka Louny a.s.,“ píše se v tiskové zprávě.
Další spor, tentokrát soudní, vedou Bratří Šuškové s ČD Cargo kvůli penalizaci za zpožděné dodávky. Státní společnost jim naúčtovala penále ve výši cca 100 milionů korun, což OOS odmítlo proplatit. Případ řešil v první instanci obvodní soud pro Prahu 7.
Bratří Šuškové mají problémy nejen v OOS, ale i ve Vagónce Louny, která spadá do jejich portfolia. Kvůli neschopnosti sehnat zakázky zůstávají od července stovky zaměstnanců doma a není jisté, zda nedojde ke ztrátě pracovních míst kdysi vyhlášené fabriky. Sami Šuškové patří přitom svým majetkem a honosnými vilami v okrajové čtvrti Ostravy Lhotka, patří mezi nejbohatší obyvatele regionu.
ZDROJ: Anton Hruška