Existuje mnoho případů, kdy lidé cestují hromadnou dopravou bez platné jízdenky, takzvaně jedou „načerno“. Ačkoli se může zdát, že tato praxe má svá velká pozitiva, následky nemusí být vždy příjemné. Negativní dopady mohou mít pro jednotlivce i pro společnost mnoho negativních následků.
První věc, na kterou je potřeba si uvědomit, je že jízda bez lístku je nelegální. Pokud Vás kontrolor chytí, můžete být pokutováni až do výše 1500 Kč, uvádí server NEJEDEŠ NAČERNO?. Od 1. září 2017 bylo za jízdu „načerno“ v Praze vystaveno přes 850 tisíc pokut. Po hlavním městě chodí denně přes 150 revizorů. Při řádném uhrazení pokuty na místě přímo revizorovi anebo do 15 dní se cena pokuty snižuje. I když například v Brně nebo v Liberci sleva platí pouze 5 dní, v Hradci Králové pouze 3, komentuje server TN.CZ. Pokud se Vám taková situace stane opakovaně, může to mít vážné následky pro vaše finance a kreditní historii.
Jedna nesplacená jízdenka vás nakonec může stát opravdu hodně peněz. Existuje mnoho případů, kdy díky nesplaceným pokutám za jízdu načerno se lidé dostali do dluhové pasti, zveřejnil server kurzy.cz. Podle průzkumu Instant Researche z roku 2018 jezdilo bez placení necelých 36 % mladistvých ve věku od 15 do 25 let napříč celou Českou republikou. V roce 2019 se 164 dětí (pod 15 let) dostalo do takové finanční situace, že na ně byla vystavena exekuce, píše server Aktuálně.cz. Dopravní podnik později exekuci stáhl, podmínkou však bylo uhrazení celého dluhu v budoucnu. Děti, které si nesou dluhy až do dospělosti, se nejčastěji zadlužily kvůli nevrácení či poškození knihy v knihovně, faktuře za telekomunikační služby anebo právě jízdě načerno.
„Ignorování pokuty za jízdu na černo, nebo ještě obecněji řečeno jakýchkoli výzev k uhrazení dluhu z mladické nerozvážnosti nebo strachu z reakce rodiny, často vede k tomu, že jedinec vstupuje do dospělého života se stigmatem dlužníka,“ upozorňuje pro server kurzy.cz Michal Cibulka, metodik finančního plánování Broker Consulting, a dodává: „S každou upomínkou a úkonem spojeným s vymáháním dluhu narůstá dlužná částka několikanásobně. A při opomíjení končí až exekučním příkazem. Což pro 18- či 20leté lidi často studující či bydlící u rodičů může být bezvýchodná situace.“
Dále je třeba zvážit následky pro společnost. Hromadná doprava je financována z daní a příjmů z jízdného. Když cestujete na černo, nepřispíváte k financování této služby a mohou být ohroženy možnosti investovat do rozvoje hromadné dopravy a zlepšení její kvality. Praha má jednu z nejrozvinutějších městských dopravních sítí na světě a provoz MHD v jakémkoliv jiném českém městě stojí nemalé částky.
V současnosti se navíc České dráhy potýkají s narůstajícím zadlužením a rostoucími náklady na úroky, publikoval server ZDOPRAVY.cz. I když se dopravce pochlubil nepatrným účetním ziskem, z detailnější analýzy výroční zprávy vyplývá, že do plusu se dostal jen rozpuštěním rezerv na soudní spory. České dráhy vysvětlují růst zadluženosti investicemi do nových vozidel, které zatím negenerují dostatečný nárůst tržeb. Náklady na obsluhu dluhu se budou v budoucnu nadále zvyšovat. Hlavní byznys firmy, osobní doprava, je stále v mínusu a na řadě linek nedosahují objemů přepravených cestujících jako před pandemií.
Závěrem lze říci, že nelegální cestování na černo v České republice opravdu má více nevýhod než výhod. Pokud chcete cestovat hromadnou dopravou, je lepší si zakoupit platnou jízdenku a přispět tím i k financování této služby pro všechny.